tisdag 25 juni 2013

MANDELKAKA MED BÄR

... i detta fall körsbär.

Tyvärr verkar inte min kamera följa med dit jag går så än en gång får det bli utan bild.

MANDELKAKA
ca 12 bitar

Ingredienser:
400 g mandelmassa
3 ägg
100 g rumsvarmt smör
1 dl mjöl
0,5 tsk mortlad kardemumma
175 g urkärnade körsbär (eller mer)

Vispad grädde till servering

Gör så här:
1. Smörj en form, ca 24 cm. Gärna med löstagbar botten. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Riv mandelmassan grovt.
3. Vispa sedan samma alla ingredienser, utom körsbären, ordentligt.
4. Häll ner blandningen i formen & fördela körsbären över kakan.
5. Grädda i 30-35 minuter.

Denna kaka fungerar med andra bär & i mitt tycke kan man lika gärna servera bären på sidan av kakan. Då slipper man besväret med att kärna ur, i detta fall, körsbären. Då kan gästerna göra det själva.

2 kommentarer:

  1. Men guuu vad himmelskt gott det låter! Finns det körsbär att köpa nu, från andra länder eller kan man använda konserverade?

    SvaraRadera
  2. Jag köpte färska - från något annat land, men det bör gå att använda frysta också. Jag tycker dock ofta att det blir godare med färska - mindre blött liksom. Det var lite pilligt att kärna ur körsbären men det gick faktiskt fortare än jag tänkt.

    SvaraRadera